سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تربیت و مسائل عاطفی جوانان و نوجوانان

با همه نفوذهایی که آدمی در طول مدت حیات از جامعه و مدرسه و همبازیها می گیرد باز نفوذ خانواده در او بیشتر و تا پایان عمر در او وجود دارد زیرا از نظر اسلام خانه کانونی مقدس و نخستین پایگاه برای تربیت سازندگی و حتی آفرینندگی انسان است به همین دلیل از نظر عالمان تربیت نقش خانوادگی نقشی فوق العاده و مؤثرتر از نقش دیگر موسسات است خانواده در فرزندان سازندگی ایجاد می کند. آنها را به مبانی فرهنگی ، دانش، آگاهی های روز مجهز می سازند طریق زندگی صحیح و آداب اجتماعی را می آموزند . درس مهر و اخلاق به فرزندان می دهند و بالاخره آنان را به اخلاق و ادب مجهز می نمایند.

وظایف والدین:

پدر و مادر پیش از هر چیز باید به وظایف و برنامه های خویش آشنا باشند. نخستین وظیفه آگاهی از هدف روش و برنامه های زندگی است. در طریق تربیت نسل مادران وظایفی به مراتب دشوارتر دارند. از بابت که بیش از پدر در جنین و تربیت نسل نقش دارند. با بدنیا آمدن فرزندان سه دسته وظایف در تربیت نسل بر عهده والدین قرار می گیرد. وظایفی در جنبه که شامل حفظ بدن از خطر، تغذیه مناسب، حفظ بهداشت وظایفی در جنبه مغز که شامل مراقبت هوش، حافظه و جنبه هائی استعدادی و ذخایر خدادادی و بالاخره وظایفی در جنبه روان وضعی که شامل رشد و پرورش روان، ایجاد خوی و احیای تمایلات عالی، فطری مانند جهاد.

تمایلات نوجوانان و جوانان:

به علت رشد بدن و یافتن قدرت همه خواسته های دوران کودکی که بکگونه ای توسط والدین سرکوب می شدند اینک زنده شده و سر بر می آورند. اظهار نظرها، فرماندهی ها، طرد و رها ، ضرب وشتم های شان اغلب به خاطر تحقق خواسته ها، ارضای تمایلات و به کرسی نشاندن سخنان خویش است.

بهترین کار سپردن مسئولیت کار به آنهاست که هم سبب اشغال اوقات می شود و هم به سختی و دشواری کار آگاه می گردد و در می یابد که نباید این همه خواسته ها و توقعات داشته باشند. در ضمن فعالیت هایی که به نسل جوان و نوجوان سپرده می شود باید به صورتی باشد که زیر نظر پدر یا مادر به انجام رساند تا به صورت مستقیم و غیر مستقیم تذکر و خیر خواهی ایجاد شود.

پرورش شخصیت نوجوان و جوان:

باید به نوجوان و جوان شخصیت دهیم تا فرصتی برای کودکی کردن پیدا نکند. این خطاست که برخی از پدران و مادران بدین بهانه که فرزندان ما ضعیف و خردسالند و یا وقت لذت بردن آنها از زندگی است آنان را از کارو تلاش معاف می دارند به تباسب رشد و امکان باید به آنها کار و مسئولیتی سپرده و از آنان اجرای آن را خواستار شد. اجازه دهیم تا سرد و گرم دنیا را بچشند و با زیر و بم امور آشنا شوند. و در موارد لازم با تحسین و تشویق خود به آنان قدرت و توان ببخشیم.

توجه به نیاز آنان:

فرزندان نوجوان و جوان ما همانند خود ما و حتی بیشتر از ما نیازمندی هائی دارند و در فع این نیازها نصیحت پذیر نیستند باید تا آنجا که امکان دارد و مصلحت ایجاد می کند در رفع این نیازها اقدام کرد. برخی از این نیازها کم و بیش برآورده میشود مانند لباس و مسکن اما برخی از اهمیت بیشتری برخوردارند که عبارتند از امنیت خاطر آرامش روان ، احترام که باید حتماً تأمین کنیم و به آنها شخصیت دهیم .



[ یکشنبه 91/2/10 ] [ 11:41 صبح ] [ اسماعیلی ]